HUR TJOCKT GREPP SKA MAN HA PÅ PADELRACK?

Grepplindan på padelracket gör stor skillnad för komforten och känslan på padelbanan. Men vad ska man egentligen tänka på när man väljer linda? Hur tjockt grepp ska man ha? Vilken typ av linda är bäst? Hur länge kan man spela med samma grepplinda?

Det kan vara extra svårt att veta alla dessa frågor själv. Därför har vi på oncourt gjort en guide som förhoppningsvis hjälper dig på vägen!

Hur tjockt grepp ska man ha?

Det finns både fördelar och nackdelar med tjockt respektive tunnt grepp. Men hur tjockt grepp ska man egentligen ha?

När man köper ett nytt padelracket kommer det med en orginallinda på. För majoriteten av alla padelspelare där ute så är endast denna lindan för tunn. Om du har alldeles för tunnt grepp riskerar du dels att få ett mindre stadigt grepp men även i värsta fallet att få tennisarmbåge. Samtidigt är det inte heller så bra att ha för tjockt grepp, det kan ibland göra att känslan och kontrollen försvinner under matchspel. Därför är de viktigt att ha en perfekt tjocklek på greppet.

Vi på oncourt brukar ha en standardregel över hur tjockt grepp man ska ha. Vi brukar säga att du precis ska få plats med ett pekfinger mellan fingrarna och handen när du håller i greppet. Det kan vara en bra tumregel att gå efter om du inte riktigt själv vet. Samtidigt är tjockleken på greppet väldigt personligt vad man gillar, vissa gillar lite tunnare samtidigt som andra föredrar lite tjockare. Därför tipsar vi om att testa dig fram för att se vad du själv föredrar.

Tennisarmbåge

Om du lider av tennisarmbåge finns det massvis med saker du kan göra för att bli av med den. En av dessa saker är att spela med ett tjockare grepp på ditt padelracket. Det gör att du slipper hålla racket lika hårt om handtaget vilket för att musklerna i handleden och armbågen håller sig mer avslappnade. Om man har ett alldeles för tunnt grepp riskerar man att behöva knipa handen extra hårt för att få ett stadigt grepp om racket. Det gör att armbågen blir spänd och tar extra skada i onödan.

Om man istället spelar med ett lite tjockare grepp blir spelupplevelsen mer skonsam och behaglig. Det beror även till stor del av att grepplindorna dämpar farliga vibrationer i bollträffen som kan ta sig upp i armen och ska skada på armbåge och handled. Om man spelar med fler grepplindor finns det alltså mer material som hinner dämpa vibrationerna innan de kommer upp i armen. Här finns det speciella grepplindor och tillbehör som dämpar bättre än andra. Överlinda, underlinda och grepptillbehör.

Mer tips på hur man blir av med tennisarmbåge finns att läsa i inlägget: “Bli av med tennisarmbågen

Olika typer av grepplindor

Det finns mängder av olika grepplindor och tillbehör som är extra bra för olika saker. Vi på oncourt brukar dela in de i två kategorier: Underlinda och Överlinda. De två olika typerna har lite olika funktioner för att maximera upplevelsen. Underlindor hamnar under kategorin grepplindor som ofta brukar användas som utfyllnad på greppet innan man sätter på den sista lindan.

Ett annat syfte bortsett från att fylla ut så brukar dessa lindor vara extra bra på att ta bort farliga vibrationer som kan vara skadliga för handled och armbågen. Här tillhör dels Hesacore Grip, Ergogrip men även lite tjockare typer av grepplindor. Det går självklart även att använda vanliga grepplindor istället. Då får kan du själv testa dig fram hur många grepplindor som behövs tills du själv blir nöjd.

Överlindor brukar man kalla den typen av grepplinda du har allra överst på handtaget. Här delar man även in de i två typer: Klibbiga grepplindor och torrlindor. Detta är helt personligt vad man själv föredrar. De klibbiga grepplindorna är extra klibbiga och ger därför extra bra grepp. Torrlindorna är bra på det viset att de absorberar svetten bra jämfört med de klibbiga, det gör att för dig som har riktigt mycket handsvett kan föredra en torrare linda. Dock är det väldigt personligt vad man föredrar, därför tipsar vi på oncourt att testa dig fram och själv avgöra vad du föredrar.

TILL GREPPLINDOR

TILL GREPPLINDOR